Search this Blog

Monday, August 2, 2010

代 Cult 1:80後 - 大學生入戲行 求創新求傳承


謝曉瑩  26歲
拜師:梁素琴


以前粵劇演員細細個開始訓練,學歷唔高兼用師徒制。新一代粵劇演員就幸運得多,可以學業練功兩邊顧,擁有大學學歷者比比皆是,年紀輕輕已可上位做花旦武生。今日訪問的 80後花旦謝曉瑩和武生黎耀威,親身解說粵劇絕不是夕陽行業。

記者:林佩婷
攝影:林栢鈞部份相片由受訪者提供

港大生從小執迷

26歲的謝曉瑩 05年畢業於香港大學文學院中文系, 09年完成香港大學中文學院哲學碩士,研究戲曲劇本文學。她說讀書成績好的最大推動力就是為了學粵劇,「 4歲時跟阿媽去看粵劇,被演員的服飾、妝扮、頭飾深深吸引,媽咪去學唱曲就像小跟班跟到實,在旁邊跟住唱, 10多歲已經開始上粵曲班。當時阿媽唔係咁鍾意我學,開出條件話成績好先有得學,所以我拚命讀書。最記得我好遲先練功,就係因為媽咪話會考後先學得;點知會考完第二日見媽咪無反應以為佢反口,係咁喊,媽咪怕咗我就即刻帶我上八和鑾輿堂報名。」自此以後她不斷跟香港和內地的老師學習,更拜師名旦梁素琴,學約兩年後正式表演。她說多得 Auntie們的提攜,只做了一次二幫花旦,之後接的都是正主位置,「記得第一套《人鬼神》做二幫花旦,中七之後有 Auntie出資同大陸合作搵我做正主,仲記得擔正嗰套係《活捉張三郎》,嗰陣勁開心但一啲都唔緊張,之後接嘅戲都係做主角。」

新派粵劇着西服

可惜謝媽媽始終認為戲行複雜是非多,不讓曉瑩全身投入。碰上當時 TVB開了套高清拍攝的粵劇節目,她大學剛畢業就入去做編採,一做三年。「拍了三年《合晒合尺》,編輯、剪接、配音等一腳踢,令自己少咗好多機會演出,但最開心是訪問到很多老前輩,令我同粵劇人接觸更緊密。」 07年曾嘗試學做生意滿足謝媽媽寄望,可是最終覺得粵劇之路最啱自己,「 09年簽咗唱片公司。同年仲自己籌備粵劇棟篤笑, Sell畀高志森又採納咗,於是搵尹光合作講述新馬仔。」

好多人以為粵劇劇本一定取材古代故事,但其實現時劇本和服裝等都有很多創新,既有採自莎士比亞的故事做劇目如《英雄叛國》,最新更有羅家英寫的《德齡與慈禧》。混合多種語言和戲服設計,曉瑩不但在裏面飾演德齡一角,還有份撰寫其中小部份,「家英哥寫呢個劇本嗰陣,有日話我都係讀中文出身,不如試吓寫劇本,於是叫我寫部份場次。佢太太阿姐之前同我喺《合晒合尺》合作過,就搵我做德齡。其實呢個劇好睇到粵劇轉變,題材新穎咗,當中有唱曲、英文、意大利文。至於服飾,你有無諗到着西服上台唱曲?呢啲都可以話係進步。」


1.曉瑩身兼文武花旦,幾年前《白蛇傳》飾白素貞,動作連連。


2.首次擔正主角的《活捉張三郎》,和廣州紅豆粵劇團丑生張雄平先生合作,她說開心多過緊張。


3.《德齡與慈禧》不但唱曲,還要講英文、意大利文,更有外國人登場,可謂粵劇一大突破。


4.《攔馬》扮楊八妹,女扮男裝武打場面應付自如,屬年輕一輩中少有的紮實功架。


5.謝曉瑩說最希望政府能籌辦一所粵劇學校,令粵劇文化更普及。


6.09年出了兩本書,記錄自己寫的劇評和生活點滴:《曉心瑩目》$68、《向上爬.向下爬》$48。


7.當年未有 CD或 VCD,前輩演出和自己獻唱,統統用錄音帶錄下來,變成珍藏。


8.18歲拜梁素琴為師,師傅更送條鏈給她作紀念。


9.就讀嘉諾撒聖瑪利書院時,每逢有大場面,學校總要她出席表演。


10.加入八和會館,曾和陳寶珠相遇。


11.01年獲香港學校粵曲歌唱比賽公開獨唱組冠軍,由梁漢威頒獎。


12.02年第一次演神功戲《六國大封相》跳羅傘架。


13.自編自演的粵曲棟篤笑,造型多變。


14.她眼中的家英哥博學多才,搞笑正經皆宜,看人挑通眼眉。


15.每當《德齡與慈禧》開記招,阿姐都會帶埋班女演員一齊去化妝,盡顯可愛一面。

因緣際會變全職


■阿威話最想挑戰由莎士比亞改編的《英雄叛國》。

25歲的黎耀威和曉瑩學習粵曲的原因差不多,都是細個跟家人在布袋澳看神功戲而入迷。他 6歲時去成人粵曲班跟叔叔姨姨齊齊學,到五年級去屯門文協練功走圓枱,當時雖辛苦,但有得做戲都好開心。「練功由中午練到六點,不停重複又重複,不過相比內地我哋就輕鬆好多。最開心係排戲,即使老師編你企埋兩邊,都會好 Enjoy。」中五時已接觸戲班行內人,他開始當兼職由下欄(低層演員)做起。中六曾在家人勸告下進入迷茫期,幫他決定的竟然是社會經濟環境。「我媽想我做醫生,我爸想我做騎師。嗰陣咁啱經濟唔好,我又考到大學,咪決定 Part Time做戲做到畢業至算。 01年吳仟峰太太搞新折子戲,剛好媽咪朋友叫佢搵我做,點知吳太連見都無見過我就話好。第一次做就喺新光戲院做《白兔會》,仲同仔哥(吳仟峰)合作。做完之後佢叫我落戲班,咁就正式開始職業生涯。最記得第一台跟職業班表演做下欄係返布袋澳,嗰刻感覺真係好奇妙。」

傳統框框搞新題材


黎耀威  25歲
拜師:文千歲


大學畢業後變全職粵劇演員, 01-04年做下欄,邊度要人就去邊度, 05年升為二步針(二線演員), 07年便向台柱出發,現時主力做武生、小生,他說自己晉升過程都算幸運。「以前咁多人做,競爭大自然難升正,咦家入行人少咗,自然快啲上位,不過當然都要有實力同市場需要你先有得做,我覺得最重要係有人認同。就算我做緊戲,依然向華哥(文千歲)拜師學藝,最記得拜師嗰刻佢送咗支降魔棒畀我,叫我要行正義嘅路,唔好同流合污。」

談到粵劇在香港始終屬非主流娛樂,怕不怕日後失傳?他說做藝術的人有責任延續,「粵劇雖然傳統但唔古老,好似逢新年一定要做,自有其地位。其實最大問題係要做咩嘢先可以留住觀眾?以前六、七十年代舞台設計好發達,演員真係可以噴火又或打到飛落台,咦家呢啲反而無晒。個人覺得要切合市場需要,唔可以故步自封。好似演出時間係咪一定要咁長?題材老唔老土?若有吸引故事題材,再配合服裝,造成視覺、聽覺刺激,加上宣傳,未必無得做。咦家多講愛情、生死可能較單調,我希望可以喺傳統框框內試新題材,令觀眾睇完後有所體會,造成一股劇場文化。做年輕人就係要冒險,自己都有諗將來組劇團,希望喺創作上做到大膽而不越軌。」


16.最近演《六國大封相》公孫顯,身上的黃色蟒衫是師傅文千歲所送。


17.初出道即和吳仟峰合作,還被邀埋班,可算是帶他入行的前輩。


18.自細開始儲粵劇單張,最耐嗰張可追溯至 93年,當時他只有 9歲。


19.第一次和師傅文千歲演對手戲驚到震,幸好做完師傅無反應,即代表無事。


20.塔門十年才做一次搭棚大戲,難得回自己鄉下演出,鄉親勁送 15個花牌,他感覺衣錦榮歸,更慶幸與前輩阮兆輝和蓋鳴暉合作演出。

No comments:

Post a Comment